Anket Nedir?
Herhangi bir konuyla ilgili durum ve tutumu belirlemek için düzenlenmiş ayrıntılı ve kapsamlı soru dizisi, sormaca, soruşturma.
Anket, sistematik bir veri toplama yöntemidir. Veriler, önceden belirlenmiş insanlara bir dizi soru sorarak elde edilir. Anket yöntemi ile çok farklı türde veri toplamak mümkündür. İnsan davranışları, iş performansları, bilgi düzeyleri, tercihleri, tutumları, inançları, duyguları vb. bunlardan sadece birkaçıdır. Ancak anketten yararlı bilgiler elde edebilmek için anketin hazırlık ve uygulama sürecine özel önem gösterilmelidir. Ayrıca “zaman” ve “maliyet” göz önüne alınması gereken diğer hususlardır. Bu elkitabı size anket hazırlama ve uygulama konusunda genel bir bakış açısı kazandıracaktır. Ayrıca anket maddelerini özel bilgi gereksinimlerinizi elde etmenizi sağlayacak şekilde nasıl hazırlayabileceğinize ilişkin ipuçları verecektir. Bununla birlikte elkitabındaki bilgiler, sizi anket konusunda uzman yapmayacaktır ve bilimsel nitelikli anketlerin hazırlanması için yeterli değildir. Bunun için konu ile ilgili daha ayrıntılı olarak hazırlanmış kaynakları incelemenizi ve özellikle anketin hazırlanması safhasında “uzman yardım”a başvurmanızı tavsiye ediyoruz.
Anketin Amacı Nedir?
Anketler, aşağıda sıralanan amaçlar için kullanılabilirler. Müşteri ihtiyaçlarını belirlenmesi / müşteri tatmininin ölçümü, Organizasyonun güçlü ve zayıf taraflarının belirlenmesi, İyileştirmeye açık alanların tespiti, Yeni ya da var olan politikaların / programların etkinliklerinin ölçümü, Net bir amaç olmadığı sürece, anket için harcanan çabalar çok farklı, bazen de birbirine zıt alanlara yönelebilir. Bu da kaynakların ziyan olmasına, yararsız veriler elde edilmesine ve anketi hazırlayanlar ve katılanlar için hayal kırıklığına yol açacaktır. Bunun için, “özel” olun ve anketi uygularken sadece neler olup bittiğini görmeye dikkat edin. Ayrıca anket uygulaması, anketi dolduranların hatta anketin uygulandığını öğrenenlerin ilgilerinin organizasyonunuza yönelmesine neden olacaktır. Bu ilgi kaçınılmaz olarak insanlarda bir takım beklentilere yol açar. Örneğin çalışanların tatmini ölçen bir anket yaptıysanız, herkes sizden tatminsizliğe yol açan alanlarda bir takım iyileştirmeler yapmanızı bekleyecektir.
__________________